О Закону Божијем и закону греховном

Свети Јован Дамаскин

(„Тачно изложење Православне вере“, књига IV, глава XXII)

 

Божанство је – добро и предобро; таква је и воља Његова. Јер оно, што Бог жели је – добро. Закон је заповест, која учи томе, да би ми, пребивајући у њему, били у светлости; нарушавање заповести јесте грех. Грех происходи од предлога сатане и нашег, непринуђеног и добровољног примања. Тако се и грех назива законом.

И тако, закон Божији, улазећи у наш ум, привлачи га у себе и буди нашу савест. А наша савест се назива такође и законом ума нашега. (Са друге стране) предлог лукавог, т.ј. закон греха, улазећи у делове нашег тела, кроз њега делује на нас.

Јер, једном преступивши произвољно закон Божији и подавши се предлогу лукавога, ми том предлогу откривамо приступ (к нама), предавши на тај начин, сами себе греху. Од тада се наше тело (већ) лако увлачи у грех. Зато упокојивши се у нашем телу, задах и осећање греха, т.ј. похота и чулно задовољство, називају се законом у члановима нашег тела.

Закон ума мог, т.ј. савест, саосећа са законом Божијем, т.ј. заповестима и жели их. Закон греха, т.ј. предлог кроз закон, који се налази у удовима, или кроз похоту, чулну склоност и покрет и кроз неразумни део душе, противи се закону ума мојега, т.ј. савести и иако ја желим закон Божији и љубим (га), а грех не желим, поробљава ме посредством мешања (са удовима мог тела) и корз пријатност задовољства, кроз телесну похоту и кроз неразумни део душе, како рекох, ласка ми и убеђује ме да се учиним робом греха.

Али немоћи закона, пошто је био немоћан кроз закон тела, Бог је Сина Свог послао у обличју тела греховног (Рим. 8:33). Јер, Он је примио тело, али без греха; осудио је грех у телу, да се оправдање закона испуњава, не по онима који живе по телу, него по духу (Рим. 8:4). Јер Дух нам помаже у немоћима нашим (Рим. 8:26) и даје силу закона ума нашег против закона, који се налази у удовима нашим. (Тако управо има смисао ова изрека): “јер не знамо за шта ћемо се молити као што треба, него Сам Дух моли се за нас уздисањем неисказаним“, т.ј. учи нас, о чему треба да се молимо.

Зато је немогуће да испунимо заповести Господње, осим молитвом и трпљењем.

 

 

http://www.pagez.ru/lsn/0233.php#022

 

 

 

^