Путеви задобијања Духа Светога

Свети Максим Исповедник, Василије Велики, Јефрем Сирин, Јован Златоусти,

Симеон Нови Богослов, Блажени Јероним, Макарије Велики, Димитрије Ростовски

 

Дух Свети је у свима, као Онај Који све обузима и о свима промишља, и у свима у покрет доводи природна семена (добра). Али у онима који су под законом , Он присуствује као Онај који указује на преступе заповести и као Просветитељ предсказаног обитавања у Христу.

У свима онима који су у Христу, као Онај Који усиновљује.

А као Дародавац мудрости, ни у једном од поменутих лица Он не присуствује просто или безуслвно, већ само у онима, који су себе свесно учинили достојним Његовог Божанског усељења, својим богоподобним животом. Јер сваки, који не твори вољу Божију, па нека је и верујући, има неразумно срце, као онај ко чини зло у мислима и тело криво, увек пуно нечистих страсних похота.

 

(68,260)

 

Свети Максим Исповедник

 

*****

 

Ко жели да приђе Господу, да заслужи вечни живот, да буде дом Божији и да се удостоји Духа Светог, тај, да би био у беспрекорном стању и да доноси плодове по заповестима Господњима, мора поставити овакав почетак: прво, он мора тврдо поверовати у Господа, свецело себе посветити себе речима заповести Његових, у свему се одрећи од света, да ум савршено не би био заузет ничим видљивим; друго, увек мора да пребива у молитви и не очајавати, непрестано очекујући посету и помоћ од Господа и у свако време имати то као циљ свог ума; треће, треба увек принуђавати себе на свако добро, ка чувању свих заповести Господњих, иако и срце не би желело због греха, који у нама пребива – на пример, принудити себе смиреномудрости, кротости, милосрђу.

 

(113,404)

 

Свети Макарије Велики

 

*****

 

Духа Истине, Кога свет не може примити, јер Га не види нити Га познаје; а ви Га познајете, јер у вама стоји и у вама ће бити“ (Јован 14:17). Телесни човек, чији се ум није извежбао у сазерцању, сав је као у мочвару, потопљен у телесно мудровање, не може гледати на духовну светлост истине.

Стога свет, то јест, живот, поробљен телесним страстима, не прима благодати Духа, као болесне очи – светлости сунчаних зракова.

А Својим ученицима, о којима је Господ посведочио, да они, следујући учењу Његовом, имају чисти живот, Он даје и силу да буду тајновидци и сазерцатељи Духа. Јер говори: „Ви сте већ очишћени речју коју вам говорих“ (Јован 15:3). Зато „свет не може примити, јер Га не види нити Га познаје; а ви Га познајете, јер у вама стоји“.

То исто говори и Исаија: „Који је распростро земљу и шта она рађа, који даје дисање народу што је на њој и дух онима што ходе по њој“ (Исаија 42:5), о онима који газе земно и онима који су стали више њега, сведочи пророк, да су они достојни дарова Духа Светога. Зато је нужно признати Оног, Ко је несместив за свет и видљив једино Светима, због чистоте њиховог срца.

И које су почасти достојне Њега?

 

(116,522)

 

Господ наш Исус Христос нас је научио, рекавши: „Ако имате љубав к Мени, заповести Моје држите. И Ја ћу умолити Оца и даће вам другог Утешитеља да буде са вама вавек, Духа Истине, Кога свет не може примити“ (Јован 14:15-17).

Зато, док не сачувамо све заповести Господње и док не будемо такви, да би Господ засведочио о нама: „нисте од света“ (Јован 15:19), до тада не очекујмо да се удостојимо Духа Светога.

 

(113,404)

 

Дух Божији обилно пребива у разумној души, ако она не зажели да по лењости не одступи од саме себе.

 

(6,193)

 

Дух Свети, иако нема општење са недостојнима, опет, очигледно пребива на неки начин са онима, који су запечаћени једном (у Миропомазању), очекујући њихово спасење после обраћења...

 

(6, 249)

 

Свети Василије Велики

 

*****

 

Свако, који љуби сопствено спасење, чини се обиталиштем Светог Духа.

 

(25,200)

 

Свети Јефрем Сирин

 

*****

 

Пре очишћења душе, немогуће је примање дарова Светог Духа.

 

(40,241)

 

Није само вера неопходна, већ и духовни живот, да би могли задржати у себи Духа, Који нам је једанпут дан.

 

(43,826)

 

Свети Јован Златоусти

 

*****

 

У души вернога обитава Дух Свети и по мери, у којој човек чува чистоћу дома свог срца, он се просвећује, и посредством суза, радости, усхићења, утехе и весеља осећа огањ Божији, који живи у њему; посебно за време празника, свештених сабрања и у дане просвећења силази Дух Свети и благодат Његова, која живи у човеку, ликује и сам човек се уверава, да је он заиста Хришћанин и да је примио Свето Крштење.

Зато многи и у свету осећају деловање благодати Духа Светога, као они који предстоје олтару и који приступају Причешћу Христових Тајни, јер се они тренутно испуњавају сузама, у радости и весељу.

 

(113,423)

 

Блажени Јероним

 

*****

 

Ако желиш да задобијеш Божански Дух, потпуно веруј у Бога, такође се одреци самог себе, без колебања узми крст на плећа и умри добровољно, да би се учинио причасником бесмртног живота. Да те не преваре обмањивачи својим лажљивим речима о томе, да душа не сада, већ тек након смрти, добија живот, да не би поверовавши, постао лењ и лишио себе вечног живота.

 

(59,31)

 

Свети Симеон Нови Богослов

 

*****

 

У Житију Светог Епифанија, епископа Кипарског, напсано је следеће. Тај велики архијереј је од Господа имао ту благодат, да се удостојавао да у време приношења Бескрвне Жртве види наилазак Духа Светога на предложене Свете Дарове и никада није завршавао молитву узношења, да не види силазак Божанственог Духа.

Када је јендом служио и по обичају говорио молитву узношења, није видео знак силаска Духа Светога. Тада је он, не завршивши молитву, опет почео да је чита испочетка, али ни тада Дух Свети није пришао.

 Учинивши то и трећи пут и дивећи се томе, што не види Духа Светога, почео је да плаче и умом да се моли Богу, да би му Он рекао, због чега се дарови лишавају Духа Светога. Погледавши на ђакона, који је стајао на левој страни и који је држао рипиде, видео је да је његово лице црно, страшно и да има губу на челу.

Тада је он узео од њега рипиде и са кротошћу му рекао: „Немој данас примати Причешће Божанственим Даровима, већ иди кући.“ Када је ђакон одступио од божанског олтара, истог часа је Епифаније видео благодат Духа Светога Који је сишао на предложене дарове.

По завршетку Божанске Литургије, позвавши ђакона, питао га је: „Који је то грех био, који је ометао долазак Духа Светог на часне дарове?“ Тада му је он чистосрдачно признао, да је претходне ноћи био са својом другарицом у загрљају супруга.

Тада је Свети Епифаније, позвавши све свештенике, ђаконе, и сав клир свој, рекао: „Ако неко од вас, чеда моја, удостојио олтарног служења, збаците са себе плотске стеге, бесловесне страсти, не прилазите божанском олтару, свезани сладострасним похотама, већ следите оно што говори Свети Апостол: „и они који имају жене морају бити као они који немају“ (1.Кор.7:29).

 

(103,164)

 

Свети Димитрије Ростовски

 

*****

 

Говоре о Авви Антонију, да је рекао: „Видео сам Духа Божијег да силази на тројицу људи: на Авву Атанасија и дано му је патријаршество; на Авву Пахомија и дано му је руковођење над општежићима; на Авву Макарија и дана му је благодат исцељења.“

 

(82,40)

 

Отачник

 

 

^