Разлози и перспективе секташког насиља

Професор Александар Дворкин

 

Истакнути психолог, Роберт Лифтон, још почетком 60-их је први формуслисао законе за испирање мозга и контролу свести[1], у једној од својих студија, покушао је, поредећи Асахару и Маршала Апелвајта (Небеска Врата), да схвати, шта је водило лидере секти у тешке злочине.

Сагласно Лифтону, једним од главних сулова за формирање будућег гуруа, јавља се усвајање на себе функције митолошког хероја. Гуру је дужан да прође кроз борбу са смрђу и да просвети ученике новим виђењем смрти, да би укрепио њихове животне силе. Када гуру формира своу сопствену митологију, у њој је непромењиво дужна да постоји и прича о религиозном буђењу и просветљењу.

Например, Асахара је говорио, да су у младости код њега настајали конфликти са законом сваки пут, када су га кушале сумње, а када је напунио тридесет година, јавио му се хиндуистички бог Шива. Шива –бог разарања и стварања – призвао је Асахару да води армију богова у њиховој борби против сила таме. По речима Лифтона, Асахара је поседовао посебана таленат: он је привлачио своје ученике, предлажући им мистичке конструкције, на нкекавој будистичкој подлози, што им се чинило живље од свега онога што су знали раније. Он је обећао својим ученицима, да могу достићи бесмртност, узлазећи на високи духовни ниво. Еплејт је са истом манијом тврдио о својој идентичности са Христом и о искључивости и спасавајућој улози своје мисије.

Иста таква манија, која се изражава, посебно, у стварању “херојскога мита” присутна је и код других лидера тоталитарних секти, описаних на тим страницама. То је, на крају крајева, учинило “Аум Шинрикјо” сектом убица, који су стремили да униште свет и да оставе у животу само своје чланове секте, као неку највишу расу.

Циљ Апелвајта је био да створи нову еволуционарну расу са циљем да људима омогући да се уздигну изнад своје људскости. За описивање света као места зла и пустоши, он и његови сарадници, користили су тако интересантне еколошке изразе, као “људски коров, који загушују сад.” Секташи су видели небеса и као духовно царство и као место, где ће се људи налазити буквално и биолошки. Чему су привеле те теорије – сигурно је.

Иако је “Аум примењивала нсаиље у односу са другим људима, а чланови „Небеских Врата“ – у односу са собом, оба деловања, сагласно Лифтону, били су створени на утврђивању своје власти над смрћу. Он примећује, да убиство и самоубиство често следе следе једни за другим.

У Џонстауну, например, тек мање од половине људи је испило таблете цијанида, други су били устрељени или им је насилно дан отров. Лифтон додаје, да многе „обичне“ убице сами одређивали смртну казну себи, а неки су предузимали покушаје самоубиства.

Лифтон примећује паралелу међу деловањем „Аум Шинрикјо“ секте, „Небеских Врата“ и терориста, који су срушили солитер у Оклахома Ситију (само да кажемо, да је међу мотивима последњег злочина била жеља за осветом „Лозе Давидове“).

Терористи, који су учинили тај безумни и крвави акт, су се такође руководили апокалиптичким виђењем уништења великог дела земаља, да би могли да саздају нову Америку сагласно својим сопственим идеалима.

„Наш свет је заснован на апокалипштичким идејама – тврди Лифтон – и у мери у којој се приближава нови миленијум, могуће је очекивати све већу количину сличних догађаја и различитих других злоупотреба, могуће у том делу и самоубистава“[2]

И тако размотрили смо шест савршено различитих тоталитарних секти, једна од њих је изашла из либералног протестантизма, друга – из радикалног адвентизма, трећа – из маријанских римокатоличких група. „Храм сунца“ је имао окултно-еколошке корене, „Аум Шинрикјо“ необудистичке. О идејној основи „Небеских Врата“ смо говорили. Она изједначава секту, например, са сајентологијом, која је основана на вери у духове „тетане“, који су упали у замку физичких тела, од којих су дужни да се ослободе. Космичке летелице – такође неодвојиви део вере сајентолога.

Сада се у многим земљама света сајентологија повезује са преварама у посебно крупним размерама, до довођења људи до психичких ломова и до самоубистава, а такође и до смрти својих чланова. Да само додамо, да су многи чланови из „Небеских врата“ до тада себе пробали у сајентологији.

Чланови познате развратне и педофилске секте „породица“ (раније звани „Деца Божија“9 такође очекују приближавање огромнег космичке летелице. Тај вид њихове вере се пдражава на многим плакатимаи листовима секте, а такође и у њеним материјалима за коришћење унутар секте.

Тоталитарне секте могу бити веома разнолике, али су знаци, ти који их присаједињују. Например, они ни за шта не сматрају животе својих чланова, ни животе других људи. Насиље у сектама је већ постало уобичајена и обична појава.

У другој половини 1998. године, сазнали смо за самоспаљивање чланова апокалиптичне месијанске секте у Кореји, и о смрти од пребијања, које се вршило по налогу лидера, чланова неопедесетничке, харизматске секте у Бразилу. 1999. године почела је са саопштењем о насиљу и убиствима у неопедесетничкој секти у далеком јакутском граду Алдан. И то наводи на најтужнија размишљања: ко је следећи?

Какав ће следећи „господар душа“, након запетљавања у сопствене противречности, пожелети да „гласно залупи врата“, након хватања са собом и све своје следбенике?

Да ли ће то бити „црква последњег завета“ лажехриста Висариона, која све даље одлази у сибирску тајгу, као што је „Народни Храм“ све даље одлазио у џунглу? Или ће то бити богогродичин центар, чији лидер, „последњи пророк“ Јован Береславски (објављујући фотограгију Кредонијја Мверинде на омоту свог издања [3], у делу других „боговидаца“), као и „пророк“ Дејвид Кореш, који је често говорио о огњеном крају света?

Да ли ће то бити чланови групе, која сада очигледно преживљава кризу и жестоки раскол, „Друштво свести Кришне“, група која је већ најавила своју спремност да изврши колективно самоубиство? Да ли ће то бити муновци, чији је „месија“ на крају почео да схвата, да се његов живот приводи крају и да се он може „удаљити у свет духова“ и не достижући обећано – свеопштим признањем њега за Господа неба и земље?

Сада одговоре на та питања не може дати нико. Ми се само можемо молити, да не би настала нова трагедија, да би се људи опоменли и напустили путеве порока, који их повезују са лидерима тоталитарних секти, и поново задобили совју унутарњу индивидуалност, достојанство и слободу.

И ми можемо предупредити још неучињени, религиозни избор људи, говорећи о смртној опасности секташтва, шта их може очекивати са друге стране сјајнигх секташких брошура и притворно сладуњавих осмеха секташких врбоватеља.

 


 

[1] Lifton R. J. Thought Reform and the Psychology of Totalism. A Study of-Brainwashing in China. N.Y.1961

[2] Взгляды Лифтона излагаются по: Lumberg L Psychiatrist Explores Apocalyptic Violence in Heaven's Gate and AumShinrikyo Culls //Journal of the American Medical Association. 7/16/97

[3] Архиепископ Иоанн. Белое Евангелие. Об уникальных явлениях Божией Матери последнего времени. М. 1995

 

 

Материјал из књиге Професора Дворина

"Сектоведение. Тоталитарные секты.
Опыт систематического исследования "

 

 

 

^